Proč je kokosový tuk horší nežli sádlo

Zdravím vás,

dnešním článkem bych zase ráda zabrousila do oblasti výživy. Jídlo a samotné stravování se nepochybně čím dál více dostává do popředí zájmu, což je samozřejmě dobře. Avšak úskalí to má, jedním z nich jsou různé dezinformace a fenomény, které na internetu často kolují. Typickým příkladem je takový kokosový tuk. Slyšeli jste o něm snad něco negativního? Já tedy ne. Sama ho občas ráda používám k zevnímu použití například na vlasy. Jeho údajná „multifunkčnost“ se však začala rozmáhat také do oblasti stravování, kdy je podle mnohých „rádců“ nejlepší smažit právě na kokosovém oleji. Že se však jedná o jednu velkou HLOUPOST, ví však asi minimum lidí. Z toho důvodu jsem se rozhodla vytvořit článek právě v tomto duchu. Abych tak ušetřila nejenom vaše zdraví, ale i peněženky.

594767-gallery1-1fgrn

zdroj obrázku

Co je to vlastně kokosový tuk (olej)?

Je to tuk, který je získáván z jader zralých kokosových ořechů z kokosové plamy.

Proč je kokosový tuk nezdravý?

Vysvětlení je jednoduché, kokosový tuk totiž obsahuje ze všech tuků nejvíce nasycených mastných kyselin.

nasycené mastné kyseliny- :-(

nenasycené mastné kyseliny- :-)

Proč jsou nasycené mastné kyseliny ty špatné? Mají negativní vliv na naše zdraví, neboť zvyšují hladinu LDL cholesterolu v krvi (LDL- ten špatný, HDL- ten dobrý cholesterol) a přispívají k srdečně cévním onemocněním.

A kokosový tuk obsahuje až 90% SFA (Saturated Fatty Acids-nasycených mastných kyseliny). Žádaných PUFA (polynenasycených mastných kyselin) pak kokosový tuk obsahuje pouze okolo 1-2 %!

Proč je tedy zdravější sádlo nežli kokosový tuk?

To je už myslím jasné. Ani mnohdy odsuzované sádlo neobsahuje takové množství nasycených mastných kyselin jako právě kokosový tuk. Stejně tak je v něm obsaženo větší množství žádaných polynenasycených mastných kyselin.

A vraťme se ještě k té kuchyni. Pokud si přeci jen chcete čas od času na kokosovém oleji usmažit třeba lívanečky nebo palačinky, dejte pozor, aby se jednalo o RAFINOVANÝ kokosový tuk, nikoli o tuk lisovaný za studena. To stejné platí také u olivového oleje, na kterém většina české populace zvesela smaží. (V případě smažení na oleji lisovaném za studena vznikají tzv. trans mastné kyseliny, ale o tom zase příště). Jestli mohu v něčem v tomto ohledu poradit, tak je to střídaní řepkového oleje se slunečnicovým. Sádlo také občas můžete vzít do party, určitě uděláte lépe nežli s tím „kokosákem“.

Doufám, že vás dnešní článek bavil a také Vás třeba něčím obohatil :-) .

Určitě uvítám každý komentář.

Mějte se krásně, vaše Vendula

4 Comment

  1. Amen. Asi nemá cenu to moc komentovat, když studujeme něco podobného 😀 Taky ten kokosák nechápu, jednou se se mnou i „trenérka“ ve fitku hádala, že kokosák je super, že obsahuje látky, které tyto negativa převáží 😀

    1. Enne says: Odpovědět

      Až tak ? 😀 Já si pak občas říkám nač to člověk studuje, když je všude okolo takových „znalců“.

      1. Já si to říkám čím dál častěji 😀

  2. Já tedy kokosák používám pouze v krémech, takže ne vnitřně. To už snad taková hrozba nebude. A o těch negativech jsem slyšela, ale ani obyčejné sádlo mi není po chuti. Když už něco kuchtím, na buď na másle nebo na olivovém oleji :-)