10 pravidel zdravého stravování

Hezký večer vám všem!

Hned na začátek upozorňuji, že nejsem člověk, co by něco striktně a přehnaně dodržoval. Čas od času si umím dát i něco doslova nezdravého. S postupem času jsem se ale naučila o jídelníčku smýšlet jako o celku, do kterého by některé potraviny měly patřit více a některé zase méně. Naopak mi přijde zbytečné některé věci vynechávat úplně, pokud s nimi tedy člověk nemá přímo problém (intolerance, apod). Sepsala jsem pro vás takových 10 bodů, kterých se sama snažím držet. A tady jsou:

  1. Jíst pravidelně– Někdy je to docela boj, ale opravdu nejlepší, co můžete udělat, je stravovat se 5-6 denně (snídaně, oběd, večeře, plus nějaké ty svačinky), samozřejmě v přiměřených množstvích.
  2. Snídat- Dříve jsem nesnídala vůbec. Byl to pro mě doslova nadlidský výkon do sebe něco po ránu nasoukat, ale zvykla jsem si. Hlavně věřte nebo ne, tělo po ránu potřebuje nastartovat. Pokud nesnídáte, nedivte se, že jste během dne unavení.
  3. Nezapomínat na ryby– Alespoň 1 týdně.
  4. Zelenina a ovoce samozřejmostí
  5. Pohyb- K vyvážené stravě patří také vyvážená dávka každodenního pohybu. Pokud se do něj nemůžete dokopat, zkuste aspoň 30 min svižnější chůze denně.
  6. Dostatečně pít– 2-3 litry za den, ideálně vody, neslazeného čaje, apod., plus  0,5 l minerálky za den.
  7. Bílkoviny– Jogurt, maso, mléko, vejce, luštěniny, apod. Bílkoviny je vhodné samozřejmě přijímat z různých zdrojů a ty vhodně kombinovat. Proč jsou vlastně tak důležité? V našem těle slouží k tzv. „opravným procesům“.  Z toho důvodu beru veganství jako hazard se zdravím. A že samotná sója stačí? Věřte mi, nestačí.
  8. Nepřehánět to s přílohami– Především při redukci hmotnosti. Z druhé strany třeba takové klasické vařené brambory jsou skvělým doplňkem k masitým jídlům, neboť jsou zásadotvorné (maso naopak kyselinotvorné). A my chceme co? Rovnováhu :-) , aby nedošlo např. k překyselení žaludku.
  9. Omezit solení, cukr. Víte, že sůl je ukrytá i v klasických kukuřičných snídaňových lupíncích?
  10. Nepřejídat se– V době, kdy máme všeho dostatek, začíná být poněkud problémem volit ty správné potraviny a v přiměřeném množství.

IMG_8984

Hezký zbytek dne :-)

2 Comment

  1. Amen. Taky nesnáším všechny ty extremisty typu vegani (jak to ještě všem kolem cpou) a ani fitko maniaky, co do sebe rvou proteinový koktejly a jí jenom tvaroh a kuřecí prsa (jo, pár jich znám) 😀 Sama se taky držím pravidla všeho s mírou, i když jsou okamžiky – hormony, kdy se prostě tou čokoládou narvu 😀 Snídám odjakživa, jsem na to zvyklá a naopak nechápu, jak může někdo vylézt z baráku bez snídaně, já bych nedošla ani na tramvaj. Pravidelně se jíst snažím, jen v těch rybách a zelenině/ovoci bych měla přidat. A pitný režim jak kdy, doma mám vodu u sebe pořád, tak se prolévám furt, ale ve škole často „zapomenu“, na tom musím ještě zapracovat. Díky za tenhle článek, víc takových rozumných lidí, co nepečou všechno celozrnné, nesmaží na vodě a nejí jen kořínky 😀

  2. Uplněnejvícnejlepšíkámoš says: Odpovědět

    I tobě přeji hezký zbytek dne 😀