Jak se správně stravovat PŘED/BĚHEM/PO cvičení

Víte jak se správně stravovat před, během a po výkonu?

Pokud ne, věřím, že vám dnešní článek přijde vhod :-) . Cvičení je v dnešní době bezpochyby fenomén, ale jak asi správně tušíte, bez správného stravování nebude mít nikdy takový efekt jako s ním. Jak by takový základ měl tedy zhruba vypadat?

PŘED

Před samotným výkonem je důležité zabránit především hypoglykémii během výkonu (poklesu hladiny cukru v krvi pod dolní hranici normy). Dalším důležitým krokem je zklidnění žaludku a dodání energie svalům. Pokud každý den konzumujeme sacharidová jídla, tak jsou svaly dostatečně glykogenem zásobeny. Záleží také na tom, zdali výkon trvá déle než 60 minut nebo naopak pod 60 min.

Výkon kratší než 60 min– pečivo, sušenky (lze konzumovat i potraviny s vyšším GI). Pozor na bílkovinná a tučná jídla, neboť přetrvávají déle v žaludku. Na potraviny s příliš vysokým GI si také dát pozor.

Výkon delší než 60 min– ovesná kaše, ovesné sušenky, banán (potraviny s nízkým GI). Ideální je konzumace dané potraviny hodinu před, aby mohlo dojít k dostatečnému natrávení potraviny a mohla tak být použita jako zdroj E při dlouhotrvajícím výkonu.

BĚHEM

Během výkonu je především důležité udržení stálého vnitřního prostředí, především co se týče těch výkonů vytrvalejších. Nesmíme zapomínat doplňovat  tekutiny. Nápoje nám mohou posloužit jako okamžitá využitelná energie a stejně tak jsou pro nás přísunem tekutin. Během výkonu lze konzumovat například klasiku v podobě tyčinek.

PO

Po výkonu musíme především dbát na doplnění tekutin, ať už formou ovocných nápojů či potravin s vysokým obsahem vody (meloun, vodní meloun, grep,…). Dalším bodem je kromě tekutin doplnit i minerály a vitaminy (iontové nápoje, minerálky). Další důležitý krok představuje doplnění sacharidů pro rychlé zotavení po zátěží. Ideální je konzumace sacharidů do 15 min po ukončení zátěže (jedná se o dobu, kdy jsou enzymy doplňující glykogen nejaktivnější). Nezapomínat také na doplnění bílkovin a elektrolytů.

IMG_2973

A na samotný závěr fotka na pobavení :-))

Přijdou takové články vhod?

Těším se na každou odpověď!

Vaše Vendelin6