Přibírám a nevím proč

Přibírám a nevím proč,

věta, u níž věřím, že ji vyřklo již mnoho z nás. Kolikrát nám onen důvod není vůbec jasný, neboť máme pocit, že jíme víceméně stejně, hýbeme se stejně a kila jdou stále nahoru. Tématem dnešního článku nebude tedy nic jiného než možné aspekty, které si často neuvědomujeme a které si s rafičkou na váze mohou pohrát

     1. Metabolismus

Ať už chceme nebo ne, s přibývajícím věkem se náš metabolismus zpomaluje. Souvisí s tím také ubývající tělesná aktivita, častá nechuť cvičit a další faktory. Místo vzrůstající nechuti však není špatné se s tímto faktem smířit a i nadále se sebou něco dělat.

   2.  Dva cukříky do kávy, prosím

Znáte to také? Když si dám do kávy 2 cukry, nic se nestane. Vlastně si tam mohu dát rovnou 3. Ono kafé si pak dám ještě tak 3x za den. Asi chápete, kam tím mířím. Ve finále se jedná o naprosto zbytečně přidaný cukr, na který často při součtu našich denních sladkostí zapomínáme. Na druhou stranu z vlastní zkušenosti vím, že snížit obvyklou bilanci kostiček cukru z 3 na 0, asi fungovat nebude. Možná to fungovat bude, ovšem do té doby, než budu vztekle hypnotizovat cukřenku, a pak si ji do kávy nasypu pro jistotu celou. Nebo je tu také varianta b. Jednoduše budu množství cukru do kávy postupně snižovat. Z čísla 3 se může stát číslo 2, poté číslo 1. Poté třeba skončíte jako já na čtvrtce kávové lžičky.

   3. Cukr, který nevidím

Coca-colu si nekoupím. Ta není zdravá. Pro jistotu sáhnu po minerální ochucené vodě, ta je přece v pohodě. A abych dodržovala ten správný pitný režim, kopnu do sebe rovnou ono 1,5 litrové balení. Okay, myšlenka je to dobrá. Ale víte, co se právě stalo? Dostali jste do sebe dalších cca 20 kostek cukru. Kdyby jste si řekli, že to zkusíte raději s verzí džusu, tak by jste již po zhltnutí prvního litru, dosáhli bilance: 30 kostek cukru, možná i více. Tím samozřejmě nechci říct, že byste už v životě neměli sáhnout po ochucené vodě. Jen bych ráda poukázala na to, že často se snažíme o redukci hmotnosti a z plných sil se vyhýbáme i tomu malému dortíku, který se na nás zpoza výlohy usmívá. V nevědomosti pak do sebe dostáváme cukr schovaný někde, kde bysme ho ani nečekali.

  4. Na cukr kašlu, dám si agávový sirup

Před Vánocemi jsme se na Instagramu často pobavila. Příspěvků „zdravého“ cukroví, kde veškerý cukr nahradíme nevinným agávovým sirupem, kterého tam můžete přidat, co hrdlo ráčí, to na sociálních sítích opravdu jen kvetlo. Víte, že šťáva z agáve obsahuje poměrně velké množství fruktózy, která má sice nízký glykemický index, ale při zvýšeném příjmu tohoto jednoduchého cukru si stejně tak můžeme zahrávat s možnou obezitou, inzulinovou rezistencí apod?

  5. Když už do posilovny, tak pořádně

Asi znáte ten pocit, že když si nedáte zrovna pořádně do těla, tak ono cvičení nemá vlastně cenu. Ale ona se opravdu každá chvilka strávená pohybem počítá. Počítá se každý malý úsek, který zvládnete po svých. Každý vyběhnutý schod, který se rozhodnete zdolat. Každá menší procházka do obchodu, na autobusovou zastávku, do práce. Často si to ani neuvědomujeme, ale v práci mnoho z nás prosedí x hodin, jenž v kombinaci se špatným jídelníčkem tvoří poměrně nebezpečné combo.

  6. Zdravých tuků můžu kolik chci

A zase jsme u příkladu s Vánocemi. Možná ani vás neminuly nejrůznější fitness recepty, které se často skládaly z různých druhů oříšků. Fajn, to je samozřejmě skvělé, neboť právě ořechy v sobě ukrývají ty „zdravé tuky“, které vyžadujeme. Ale můžu sníst na posezení celou krabici takového cukroví, protože je to vlastně zdravé mlsání? Hádáte správně. NE. Nebo takto, můžu si dělat, co se mi zamane, ale rozhodně se pak nemohu divit, že můj redukční plán nefunguje. Mimo jiné, doporučená denní dávka ořechů je cca 1 hrst.

E7AFFDB7-1222-47AC-991D-777EFAB2D963

A jsme u konce. Myslím, že jsem vyčerpala snad veškerou zásobu nejčastějších chyb, kterých se lidé (včetně mě) často dopouští. Opět jako vždy, budu doufat, že pro vás článek bude alespoň v něčem přínosný. Jinak se mějte krásně!

Vaše ekotrofo V.

1 Comment

  1. Nikdy jsem nemusela řešit jídlo, pohyb a držela jsem na pěkných 50 kilech s plochým břichem. A bohužel souhlasím, že s věkem se metabolismus zpomaluje a najednou jsem nabrala pár kilo navíc, i když jídlo a pohyb byl stejný. Nejsem ale na diety, navíc nesportovec, takže se asi musím smířit, můžu max dřepovat 😀