Podporuje vaječná snídaně úbytek hmotnosti?

Redukce.

Slovo, které je především před plavkovou sezónou jedním z nejvíce skloňovaných pojmů. A tak není divu, že se kolem něj točí mnoho fám, faktů i nejrůznějších spekulací. Já osobně nedávno narazila na poměrně zajímavý článek (přesněji řečeno studii), který sledoval vliv vaječné snídaně na redukci hmotnosti.

Cílem této studie bylo testovat hypotézu, že snídaně s vejci (za určitých podmínek), narozdíl od snídaně obsahující bagel (pečivo, které je populární především v USA), zapříčíní ztrátu hmotnosti u účastníků, kterí trpěli nadváhou či obezitou. Studie se zúčastnili muži a ženy ve věku 25-60 let, jejichž BMI (body mass index) byl větší nebo roven 25 a menší nebo roven 50. Následně byli účastníci zařazeni do 4 následujících skupin. Skupina: Egg (E-vejce), Egg Diet (ED-vejce, redukce), Bagel (B-bagel) or Bagel Diet (BD-bagel,redukce). Vaječná snídaně E a ED obsahovala vždy 2 vejce (340 kcal). Dále byla doplněna o 2 plátky touastu a marmeládu. Bagelové snídaně (B a BD) se skládaly z 1 bagelu, jogurtu a smetanového sýru. Navíc skupinám typu ED a BD byl snížen o 1000 kcal celkový denní příjmem. Skupiny B a E byly naopak požádány, aby svůj denní příjem neměnily.

egg diet

VÝSLEDKY: Jak už nám grafy správně napovídají, nejvyšší úbytek hmotnosti byl prokázan u skupiny ED (egg diet), tedy typu vaječné snídaně, kdy byl navíc celkový denní příjem účastníků snížen o 1000 kcal. Na druhém místě je poté BD (bagel diet), tedy skupina účastníků, která konzumovala „bagelový“ typ snídaně a jejichž denní příjem byl taktéž snížen o 1000 kcal. V případě skupiny E (vaječná dieta), kdy účastníci ponechali svůj denní příjem, tak jak byl a snídali veječnou variantu, byl prokázán také nepatrný úbytek hmotnosti. A v případě poslední skupiny (B), kdy si účastníci této skupiny ponechali stejný denní příjem a snídani vyměnili za „bagelovou“, došlo naopak k příbytku hmotnosti.

Co nám z toho plyne? Myslím, že přesně to, co by většina z vás již od začátku správně tipovala. Už ze samotné logiky, vejce=bílkovina, má vyšší sytící efekt, než takové bagely=pečivo=sacharidy. Podstatným bodem je také to, že pokud chceme váhu redukovat, tak to bez sníženého příjmu většinou opravdu nepůjde. Z toho důvodu varianta ED, kdy se účastníkům studie snížil denní příjem o 1000 kcal a snídaně jim byla vyměněna za tu vaječnou, stala tou nejefektivnější.

Tudíž, pokud byste ještě někdy váhali nad tím, zda kombinace vajec a hubnutí nejde dohromady, tak pamatujte, že je tomu přesně naopak (pokud samozřejmě budete dodržovat DDP vajec). Často jsou tak vejce mnohem lepší volbou, než zdravě se tvářící doslazované cereálie.

zdroj studie:  VANDER WAL, J. S., et al. Egg breakfast enhances weight loss. International Journal of obesity, 2008, 32.10: 1545.

Líbí se vám i takové typy článků? :-)

A co nejraději snídáte vy?

Mějte se fajn, V.

3 Comment

  1. Bomba! Skvělý výběr článku a hezky sepsané 😉 Jen se pak dostanou účastníci na konzumaci 14 vajec za týden, což je o polovinu více, než je doporučené množství dle WHO a u těch, co mají problém s trávením tuku, to není optimální, tak na to myslet taky :))

    1. Enne says: Odpovědět

      Děkuju moc Helenko :-). Jinak skvělý poznatek, to máš pravdu, tudíž se pak zase vracíme ke zlaté střední cestě alá konzumovat vše ale s mírou :-).

      1. ❤️❤️❤️